P O D C A S T.

podcast
Alltså jag gillar Lofsan & Jesica Almenäs podcast Träningspodden. Dom är sköna, spontana och pratar mycket löpning. Det finns ju en massa olika träningspoddar och jag har inte hittat någon jag gillar tyvärr. Men denna är verkligen tisdagens höjdpunkt. Ljuvligt att den släpps på veckans värsta dag oxå, då blir den helt plötsligt inte så hemsk ;)

Ofta får jag frågan hur kroppen och träningen påverkas av alkoholen och att ”det är väl inte så farligt”… Nej det kanske det inte alltid är, men här kommer svaren på vad som faktiskt händer med din kropp då du dricker alkohol.

1. Sämre återhämtning
Dricker du alkohol försämras förmågan att fylla på kolhydratsförråden (glykogendepåerna), vilket gör att återhämtningen blir lidande efter ett löppass. Detta blir extra tydligt om du inte äter tillräckligt med kolhydrater. Många får också en försämrad sömn av alkohol, vilket också är negativt för återhämtningen.

2. Viktuppgång
Alkohol innehåller mycket energi (1 g alkohol = 7 kcal) och minimalt med näring. Regelbundet intag kan leda till att du går upp i vikt. Dessutom äter många mer och onyttigare när alkohol är med i bilden.

3. Vätskebrist
Alkohol kan vara vätskedrivande, speciellt alkohol med hög promillehalt, vilket i kombination med träning ökar risken för vätskebrist. Förlorar man en till två procent av sin vikt i vätska under träning kan prestationsförmågan försämras.

4. Sämre temperaturreglering
Det blir svårare för kroppen att reglera kroppstemperaturen vilket kan vara förödande när du tränar en riktigt varm sommardag. (Exempelvis för 2 år sedan i Göteborg –> Personer som tagit en öl innan Midnattsloppet 1 mil och det var tropisk värme och väldigt kvavt. Den personen avled senare samma natt)

5. Utdragna skador
Alkohol utvidgar blodkärlen, vilket enligt vissa studier kan leda till försämrad läkning om du har en muskelskada. Så vid skada, vänta minst 24 timmar innan du dricker alkohol.

6. Du blir latare
Det finns en risk att du hoppar över träningen eller att du väljer att träna ett lättare pass om du druckit mycket dagen före.

7. Hjärtat påverkas
Det har visats att hjärt- och kärlfunktioner kan förändras dagen efter, som till exempel ökat blodtryck och förhöjd puls, vilket är negativt för hälsan.

Kan va värt att tänka på tror jag!

This entry was posted in Kost, Löpning, Motivate, Personlig tränare, Sjukdom/skador, Styrketräning, Träning. Bookmark the permalink.