EN GODISPÅSE SENARE…

Det här händer när du mumsar i dig en rejäl påse lördagsgodis. Häng med på en resa genom kroppen!
[ GIVETVIS ska man unna sig godis ibland, men om man äter för ofta och för mycket kan det utföra en hälsorisk. Därför kan det vara nyttigt att veta vad som händer i kroppen ]

Dina tänder
Sockret blandar sig med munhålans befintliga bakterier. Resultatet blir en frätande syra som bryter ner tändernas skyddande emalj. Värst är kladdiga godisar, som bokstavligt talat fastnar på tänderna. Att tugga hårda karameller har samma effekt, eftersom sockret fastnar direkt på tanden.

Din mage
Efter 15 minuter börjar kroppen bryta ner sötsakerna. Här skiljer kroppen på glykos, kroppens och hjärnans vanligaste energikälla, och fruktos som i dagligt tal är känt som fruktsocker.

Både glykos och fruktos omvandlas till fett när kroppen får för mycket. Ett överskott av glykos påverkar insulin-nivåerna negativt, medan för mycket fruktos har kopplats samman med höga halter av triglycerider. Det sistnämnda är en form av fett som gärna lägger sig kring kroppens organ och förekommer i hög utsträckning hos överviktiga och diabetiker.

Ditt blod
Efter 30 minuter står glykosnivån i som allra högst i blodet. Bukspottkörteln arbetar med att förse kroppen med insulin medan levern börjar bearbeta fruktosen.

Din hjärna
Insulinet signalerar ser till att kroppens upptagning av glykos aktiveras. Under de kommande två timmar kommer du bli både piggare och gladare. Hjärnan behöver glykos för att fungera optimalt och producerar må-bra-hormonerna dopamin och serotonin. Belöningssystemet är aktiverat och du får en socker-kick som kvitto.

Dina celler
Efter två timmar har kroppen omvandlat sockret till energi. Eventuellt överskott lagras som fett. Nu sjunker också insulinet (och humöret). Kroppen signalerar att den gärna vill ha mer. Sträcker du dig efter en ny näve godis börjar cykeln om på nytt.

VÄLKOMNA till Vireda IF på söndag den 21/2 kl 16,00 där jag föreläser om kost & motion, och även visar övningar inne på gymmet.
Gratis inträde :)
//Elina

This entry was posted in Föreläsningar, Kost, Motivate, Personlig tränare. Bookmark the permalink.