Att kunna använda fett som bränsle vid löpning?

Vill du bli mer uthållig? Kunna springa lääänge? Då vinner du på att träna upp din kropps förmåga att använda fett som bränsle.

mat

Såhär funkar det: Din kropp behöver liksom en bil ”bensin” för att fungera. Kroppens bränsle är kolhydrater, fett och protein.
Vid låg intensitet (vila, sitta, gå osv) kommer den största mängden energi från fett. Vid högre intensiteter (träning, löpning osv) kommer istället den största mängden från kolhydrater.

Så… vid löpning, åtminstone i högre tempo, kommer din bensin huvudsakligen att vara kolhydrater. Ett problem med kolhydrater som bränsle är dock att de kan ta slut. Vi kan bara lagra några hundra gram kolhydrater i musklerna. När dessa är slut (de räcker till cirka 90 minuters aktivitet) tvingas vi att klara oss på fett som bränsle. Fett kräver mer syre att förbrännas vilket gör att vi tvingas ner i tempo/insitet för att andningen, syresättningen ska hinna med.

Äter du normalt med kolhydrater och tränar måttligt är lopp eller träningspass på mindre än 1,5 timme alltså inget du behöver extra kolhydrater till.
Men vill du springa långt – använd dessa två steg för att optimera dina resultat:

Steg 1.
Öka din förmåga att bränna fett. Se till att dina kolhydratförråd räcker längre när det väl gäller genom att träna din kropp på att bli bättre på att bränna fett vid högre intensiteter.
Det gör du genom att träna med lite mindre kolhydrater i kroppen – till exempel ett distanspass på morgonen innan frukost, eller genom att köra två pass på en dag.

Upplägg dubbelpass: Ditt första pass på dagen bör vara med högre intensitet, till exempel intervaller. Det här passet utför du med välfyllda kolhydratdepåer (det vill säga ät en måltid med kolhydrater cirka två timmar innan passet).
Efter detta träningspass är det viktigt att du äter, men väljer en måltid utan kolhydrater.
Senare på dagen kör du ett distanspass. Att du redan tränat ett pass och alltså är tömd på kolhydrater kommer nu göra att du övar upp din fettförbrännande förmåga.
Efter distanspasset fyller du på med kolhydrater igen genom att äta en välbalaserad måltid.

Steg 2. Klassisk kolhydratuppladdning. Att fylla på med lite extra kolhydrater de sista dagarna innan ett lopp är bra för att säkerställa att du har tillräckligt med kolhydrater. Detta är dock ntressant först när du ska hålla på lite längre, över 90 minuter (en person som inte äter kolhydrater alls till vardags gör dock klokt i att äta lite kolhydrater de sista dagarna även om man ska springa kortare).
Samma sak gäller sportdryck. Det är först när kolhydratförråden riskerar att sina som detta blir intressant. 5-10 km kräver inte någon sportdryck.

Det här inlägget postades i Kost, Löpcoach, Löpning, Motivate, Personlig tränare, tävling/lopp, Träning. Bokmärk permalänken.

49 svar på Att kunna använda fett som bränsle vid löpning?

  1. Pingback: cialis over the counter at walmart

  2. Pingback: cialis at walmart

  3. Pingback: viagra on sale

  4. Pingback: 100mg viagra for sale

  5. Pingback: cialis tadalafil

  6. Pingback: mom helps son with viagra australia

  7. Pingback: buy viagra worldwide

  8. Pingback: cialis 100mg canada

  9. Pingback: otc cialis medicine like

  10. Pingback: cialis commercial 2018

  11. Pingback: sildenafil 100mg sale

  12. Pingback: 500mg amoxicillin

  13. Pingback: amoxicillin strep throat

  14. Pingback: order zithromax

  15. Pingback: celebrex tylenol

  16. Pingback: natural equivalent of celebrex

  17. Pingback: keflex dosage canimne

  18. Pingback: are cephalexin and amoxicillin the same

  19. Pingback: duloxetine high

  20. Pingback: cymbalta twitching

  21. Pingback: generic tadalafil 2018

  22. Pingback: tadalafil 100mg best price

  23. Pingback: viagra pill images australia

  24. Pingback: buy cialis 100mg

  25. Pingback: cialis super active tadalafil 20mg

  26. Pingback: cialis 2018 commercial

  27. Pingback: over the counter cialis 2017

  28. Pingback: sildenafil purchase

  29. Pingback: cialis vs viagra steroids

  30. Pingback: comprar viagra online forocoches

  31. Pingback: cialis prescription france

  32. Pingback: cheap cialis 20mg pills

  33. Pingback: comprar female viagra online

  34. Pingback: generic viagra 100mg for sale

  35. Pingback: buy sildenafil mexico

  36. Pingback: cheap sildenafil 20 mg

  37. Pingback: viagra 75 mg price

  38. Pingback: viagra mujer australia

  39. Pingback: foro comprar levitra online

  40. Pingback: generic cialis super active 20mg

  41. Pingback: female viagra porn australia

  42. Pingback: cheapest viagra 100mg uk

  43. Pingback: sildenafil price comparison uk

  44. Pingback: low cost tablet ordering viagra

  45. Pingback: where can i get cialis cheap

  46. Pingback: cialis professional 40mg en france

  47. Pingback: cheap viagra 100 south africa

  48. Pingback: centurion sildenafil

  49. Pingback: ivermectin pour on for cattle

Kommentarer inaktiverade.